maandag 13 mei 2013

Een GPS


Letterlijke tekst uit de clip


Ik ga vandaag een onuitwisbare indruk maken op deze prachtige stad Amsterdam en ik ga je laten zien, dat je hele spannende dingen kunt doen met de GPS. Even iets instellen. Oké, we kunnen.
GPS of Global Positioning System is ontworpen door en voor het Amerikaanse Leger, maar steeds meer gewone burgers zoals jij en ik maken daar gebruik van. Denk maar eens aan de navigatiesystemen die in heel veel auto's zitten.

Ik heb mijn GPS ontvanger zo ingesteld, dat ie alle punten waar ik langskom onthoudt. Je kunt het laten doen eens in de zoveel tijd, bijvoorbeeld 10 seconden, of om de zoveel meter. En zo'n punt kan door de satellieten tot 10 meter nauwkeurig worden bepaald. Ik mag trouwens wel opschieten, want het wordt donker.


Ik heb al een aardig stuk gefietst, dus mijn GPS heeft al heel wat coördinaten opgeslagen. Door die coördinaten achter elkaar te plaatsen, krijg je een spoor. In vaktermen het dat een "track". En die punten, die kun je bijvoorbeeld gebruiken als de kiezels van Klein Duimpje, die gooide hij uit om de weg weer terug te vinden. Het is handig voor als je verdwaald bent. Wanneer je die ontvanger uitzet, dan slaat ie de gereden route op.


Kijk: en dit is echt leuk! De track kun je nog beter bekijken door 'm in dit geval op een laptop over de kaart van Amsterdam te leggen. En dan krijg je dit. En je kunt 'm ook op Internet zetten. Dat doen trouwens heel veel fietsers en wandelaars, want zo wisselen ze hun favoriete routes uit.Zo, en wanneer je die GPS ontvanger weer aanzet, zo, dan begint ie automatisch weer aan een nieuwe route.Het is hartstikke handig hoor, zo'n GPS systeem! Maar wat ik wel een beetje een nadeel vind is, dat je daardoor dus ook 24 uur per dag elke plek op aarde in de gaten gehouden kan worden. Nou ja, even kijken waar ik vandaag allemaal geweest ben.Ha, tataaa!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten